Friday, January 20, 2012

Trip to Batam 2011

Hai uolsszzzzhhh....

Ngegeh + Kenja + Loba ada jak bunyi intro ya oowhh.. haha. Udah bercerita pasal pegi Singapore tek, alu lah aku tek nak bercerita pasal Batam trip Aku. Bulan 12 ya tek kali ke 3 aku ke Batam, Indonesia. Tedah, sia ajak di pegi aku tek duhal. Ingat tek Jakarta ka, Bandung ka nak.. Huhu.. tapi sikpa, bulan 3 tok kelak aku nak ke Bali dengan Lan. 6 hari 5 malam. Ney nak mak ku nak madah.

"Sampei juak lamak ko pegi Bali ya Nick. Sapa nak di agak ko di sia? Apa nak di polah ko?"

Aku tek senyum and tetak ajak nengar mak ku tek madah macam ya. Aku anggap soalannya tek sebagai rherorical question ajak lah.

So, Batam trip tok tek. Kali pertama aku gi sia dengan Iwan (2009). Kali ke duak aku pegi dengan Lan, one of my best buddies (March, 2011). And kali ke tiga aku pegi dengan Napi (kazen Lan), one of my best buddies juak (December, 2011). First time aku ke sia dolok, aku rasa nak balit kinek2 jak masa ya. Sebab aku rasa sik selesa. Masa ya diam dekat Mercure Hotel. Breakfast kat hotel ya nanggggg sik nyaman. Tapi kat Nagoya Hills, aku rasa 4 kali aku ngga wayang kat sia. Kan apa, Murah. Tiket wayang Rp15.000 jak.

Kali ke duak aku pegi ke sia, aku stay kat Goodway Hotel. Hotel ya best. Bilit nya luas, ada swimming pool, steam room, sauna and gym. Sempat juak aku makei semua facilities kat sia. Maok pamper dirik empun tek nakk.. Sigek tentang mun pegi Batam ya, semua orang kat sia nang layanannya bagus. Macam aku pergi dekat Happy Puppy Karaoke, terkejut aku nangga empuan kat sia semua tek tunduk kedak ala2 jepun. Aikhhh... kat Jepun aku tok kah... Haha. Cuma nya tek nyambut dengan bahasa Indonesia nya. "Selamat Datang, Kak" Hahaha.. aku tek KAKAK??? Sebila masa kita tok tek adik beradik.. Haha.. tapi aku tauk lah.. ya bahasa sidaknya untuk nunggah"Abang". Aku suka nonton sinetron occay... dari sia lah aku tauk.

Makan kat sia, nang senang. Sik macam kat tempat di Indonesia lain yang susah mok carik makanan Halal. Fast food restaurant pun banyak. Macam KFC, Pizza Hut, Mc'D and kedai J.Co Donuts pun ada. Sugarbun jak sikda... huhu

Mun mok carik tempat makan, ada banyak restaurants kat Nagoya Hills ya. Nagoya Hills tok nang tempat tumpuan orang pergi ke Batam. Cuz nya tok the biggest shopping mall in Batam. Mun nak makan nasik ayam penyet ka, bakso or pecel lele, nang senang la. Dalam Rp.15.000 jak. Nang nyaman. Mun nak pegi tempat orang, of course la kita mok cerik makanan sidaknya nak owh.

Sigek juak mun aku pegi tempat orang, aku suka nangga lifestyle sidaknya macamnye. Aku suka nangga culture sidaknya. Pasya imagine macamney keadaan tempat ya dalam beratus tahun dolok marek. Sampei kedakya indah.. Haha. Aku orang yang suka "merati" cara orang. In a good way occay.. Iboh kitak orang mikir nok lain indah.. Lommmm... Bagus lah kitak orang kedak ya?? Haha

Kat sitok ada juak tempat makan tepi jalan. Malam-malam nya bukak. Style kedainya main duduk berselak atas lantai. Ingat gik aku ngan kawan ku Lan. Mek duak malam ya kelaparan. Nasib kedei ya gik bukak. Apa gik mek duak, lalu duduk sia makan. AKu order Mee sup. Aku tek imagine mee sup kedak kita di kuching. Lan tek, nasik goreng. Lalu datanglah barang makan mek duak tek. Sekali nangga mee sup aku tek nang kedak mee Lee Fah di engkah perencah kedak ya ajak. Lan tek, nasik gorangnya best agik. Goreng pakei minyak engkah garam gia ajak. Sik berbawang, haha. Nama perut dah lapar gilak, makan jak lah. Mun kitak orang nak makan tepi2 jalan kat sia, kitak orang akan nemu one group of street musicians, or should I say burskers akan belagu depan kitak orang masa makan. And don't expect it to be free. Berik lah duit ngan sidaknya, Lelah bah nya berlagu nyerikik sora depan kitak orang, sampei kitak orang tek sendat. Haha. Apa salah nak..??

Mun nak beli barang dekat sitok juak, mun aku nak madah murah, sik juaklah. Barang kat sitok lebih kurang jak harga nya dengan KL or JB. Tapi mun nak dibandingkan dengan kat tempat kita Kuching, Nang murah lah. Ada banyak baju nok kedak dijual dekat Serikin nun, nok berlabuci labuci ala jaafar onn, nok kedak bersulam-sulam ada, telekung pakei semayang ada. Nang murah lah dari tempat kita Kuching. Mun pandei nawar, untunglah kitak orang.

Mun kat Batam pukul 6pm, Kat Malaysia dah 7pm. Ya ajak beza masanya. Tapi sik juak jauh bezanya lah. Mun nak gi sitok sia, pakei teksi jak. Murah. Mun kitak orang nak merasa makei ojek, boleh juak. Jangan sik merasa nak. Bila masa gik... Tol sik??

Masa pegi Batam dengan Napi bulan 12 tok tek, I made friends with the locals. One of them is Dika. Mek duak napi tinggal kat Goodway Hotel. Benda yang sama juak di polah. Berjalan kaki ke Nagoya Hills dari tempat mek orang diam pun dalam 5 minutes jak. Cuma aku sik sempat nak makei facilities kat hotel ya. Masa sik cukup. Tapi masa malam ya, dalam pukul 1am, aku keluar ngan Dika mok pergi "nyucok bintang di langit". Haha. Pergi kat tempat ya tek nang pack. Club ya nang besar 2 tingkat Kacak gik ya. Orang keluar dari sia tek, bait laki balit empuan, nang stylo milo ajak. Kacak2 gik ya. Bayar masuk tek dalam Rp.50.000/seorang. Jadi kat sia tek kenal lah beberapa orang. Dika madah club ya tek tutup sampei pukul 6am. And ada arinya sampei pukul 8am. Aikhh... pey juak kakan kitak orang tek nak bertandak sampei pagi.. Kat sitok aku nemu one part of sidak youngsters kat Batam polah. Mun pegi clubbing, hati2 dengan sidak empuan sitok la. Banyak GRO. Serious. Mun ada empuan mok bersalam, just say NO mun sik maok. Tapi mun kitak orang kenja gilak, salam jak sia. And by the way, Napi tek sik ngekot. Nya ngantok. Tido lam bilit ajak nya. Aku tek sorang ngerecor.. haha. Aku balit dalam pukul 5am macamya. Melimpas masjid tek alu nengar orang "bang" semayang subuh. Bolehhh???

Ya ajak lah cerita aku di Batam. Panjang gilak dah di susei ku dalam tok. So.. aku kali tok mok ekot Yuna. Mun Yuna madah, "dalam gambar ada lagu".. aku madah "dalam gambar, ada cerita". Enjoy...


Food Street kat dalam Nagoya Hills. Nasi Ayam penyet nang nyemm..!!

Tok nama tempat Karaoke di pegi mek duak Lan.
Belakang Nagoya Hills jak.

Dalam Bilit Karaoke mek orang. Each room ada theme nya empun.
Nang kalah Popwave and K-11 di Kuching.

Kedak tok lah rupa express dari The Zone JB ke Batam Centre.
Lebih kurang 2 hours journey.

Lan tek tengah milih lagu oii..


Tok lah nama Nagoya Hills ya tek

Kat Lobby Hotel Goodway

Iklan rokok L.A. Rokok Parkway sikda ka???

"Dobel diskon y acara'y" kata promoter jualan ya tek.
Promoter, tapi muka macam celebs. Bolehh???

J.Co kat Nagoya Hills. Donut nya Murrr tapi airnya lebih kurang
jak ngan kita.

Kat area Nagoya Hills sidak berjual souvenirs.
"Kak, beli 5 gratis 1 ya acara'y"

Nasi Ayam Penyet nya nang nyem uolss..
Belalak mun makan..(nelan air liur ngga tok)

Kat dalam bilit Goodway Hotel. Spacious gilak-gilak.

Masa dalam Express nuju Batam dari The Zone JB

No need for introduction... Indonesian Flag.


Yours truly,

Nick Daniel Azri


No comments:

Post a Comment